Piano

Piano-opinnot soveltuvat kaikenikäisille, aloittaa voi 5-vuotiaana tai koska tahansa sen jälkeen! Opinnoissa on mahdollista painottaa klassista ohjelmistoa, uudempaa musiikkia tai kevyen musiikin ohjelmistoa oppilaan kiinnostuksen mukaan.

Lukukausimaksu

Lapset
410€30 min/vko
510€45 min/vko
Aikuiset
440€30 min/vko
540€45 min/vko

Opettaja

Opettajat

Riikka Koivula hymyilee

Riikka Koivula

Olen Sibelius-Akatemiasta vuonna 2007 valmistunut pianonsoiton musiikin maisteri ja vapaa säestyksen pedagogiikan suorittanut pianonsoiton opettaja ja omaan pitkän kokemuksen työstä pianonsoiton opettajana. Pidän tärkeänä positiivista ja oppilaslähtöistä pedagogiikkaa ja työskentelen mielelläni eri-ikäisten oppilaiden kanssa vasta-alkajista edistyneisiin asti. Suunnittelen yksilöllisesti oppilaitteni ohjelmiston ja tavoitteet ja käytän opetuksessani eri metodeja oppilaan iän ja kiinnostuksen kohteet huomioiden. Tunneillani oppilaani pääsevät soittamaan monipuolisesti eri musiikkityylejä ja ohjelmistoon valitaan kappaleita klassisen musiikin, uuden musiikin ja kevyemmän musiikin, kuten elokuvamusiikin, saralta. Soittotekniikan, ohjelmiston ja nuottien hallinnan lisäksi myös improvisaatio ja vapaa säestys tuovat oman lisänsä soitonopiskeluun.

Kaikkein nuorimpien oppilaitteni kanssa käytän Colour Keys -metodia, joka pohjautuu värien käyttöön koskettimistossa ja nuottikuvassa. Colour Keys -menetelmän juuret ovat Kodály-metodissa, jossa laulaminen on tärkeässä osassa korvakuulon kehittämisen suhteen, jolloin lukemaan osaaminen ei ole vielä tarpeen soittoharrastuksen alkaessa. Oppilainani voivat siis aloittaa jo 4-5-vuotiaat lapset, mutta mikään ikä ei ole toista huonompi soittoharrastuksen aloittamiselle: isommille lapsille, teini-ikäisille ja aikuisille otan käyttöön eri materiaalit ja kaikki pääsevät nauttimaan oppimisesta ja taitojen karttumisesta kannustavassa ilmapiirissä.

Vapaa säestys -tunneillani haluan auttaa oppilaitani käyttämään pianoa mahdollisimman monipuolisesti erilaisia musiikkityylejä hyödyntäen. Opettelemme eri tyylilajien komppeja, sointukulkuja ja rytmisiä ominaispiirteitä sekä sointumerkkejä. Ennen vapaa säestys -tuntien aloittamista suosittelen muutaman vuoden pianonsoiton opintoja soittotekniikan ja soittimen hallinnan perustaksi, jonka jälkeen vapaa säestys -opinnot on sitten mukavampi aloittaa.

Eeva istuu pianon vieressä ja hymyilee

Eeva

Olen pianonsoiton ja vapaan säestyksen opettaja. Koulutukseni musiikkipedagogi (AMK) ja musiikkitieteen maisteri (JYU). Olen myös suorittanut muusikon näyttötutkinnon vapaassa säestyksessä.

Opetustyylini on lempeä, kannustava ja oppilaslähtöinen. Opetan pianonsoittoa ja vapaata säestystä kaiken ikäisille ja tasoisille ja materiaalit valitaan rennolla otteella. Työkokemukseni koostuu useista musiikkikouluista ja kansalaisopistoista sekä sijaisuuksista konservatoriossa ja musiikkiopistoissa. Olen lisäksi toiminut vapaan säestyksen kouluttajana. Laulaminen ja laulunteko ovat lähellä sydäntäni, joten tunneilla voidaan myös opetella vaikkapa komppaamaan laulua, improvisoimaan tai tekemään omia kappaleita.

Katja Taberman istuu pianon äärellä

Katja Taberman

Opetan Paavalin musiikkikoulussa pianoa, vapaata säestystä ja musiikin hahmotusaineita ja minulla on pitkä kokemus erilaisista opetustehtävistä. Opettajana olen kannustava ja opetuksessa minulle tärkeintä on oppilaslähtöisyys. Tavoitteet asetetaan aina oppilaan lähtökohdat huomioiden ja jokainen oppilas saa edetä kohti omia tavoitteitaan itselle sopivalla vauhdilla. Suunnittelen tunnit ja ohjelmistot oppilaan taidot ja kiinnostuksen kohteet huomioiden ja käytän monipuolisesti erilaisia oppimateriaaleja.

Tunneillani soitetaan klassisen musiikin lisäksi myös kevyempää musiikkia, harjoitellaan vapaata säestystä ja musisoidaan yhdessä. Nuorien vasta-alkajien kanssa nuotinlukua vahvistetaan myös kirjallisten tehtävien avulla. Opetan mielelläni kaikenikäisiä oppilaita 5-vuotiaista aikuisiin ja pisimmät oppilassuhteet ovat kestäneet yli kymmenen vuotta. Toivon että oppilaalle soittaminen on mukava harrastus, josta saa iloa elämään!

Vapaan säestyksen tunneilla tutustutaan sointumerkkeihin, erilaisiin sointukulkuihin ja soinnuttamiseen sekä opitaan erilaisia komppimalleja ja tutustutaan improvisointiin. Kappalevalintoja tehdään oppilaan omat intressit ja lempiartistit huomioiden, pääpaino on popmusiikissa.

Muha-ryhmien opetus on mukavaa vastapainoa pianon ja vapaan säestyksen yksilöopetukselle. Pidempi tunti (60 min) mahdollistaa monenlaisen toiminnan tuntien aikana. Vaikka ryhmässä saattaa olla lähtötasoltaan hyvinkin erilaisia oppilaita, edetään tunneilla aina niin, että kaikki pysyvät opetuksessa mukana.

Piano on monipuolisuudessaan loistava soitin. Jo alkeisvaiheessa oppilaat pääsevät soittamaan lempisävelmiään ja taitojen karttuessa sen ilmaisuvoima on rajaton. Kahdella kädellä soittaminen ja nuottikuvan hahmottaminen kehittää myös silmä-käsi koordinaatiota, hienomotorisia taitoja sekä virkistää aivoja - musisoinnin ilosta puhumattakaan! Pianonsoittotaidosta on paljon iloa ja harrastus opettaa sinnikkyyttä ja rohkeutta sekä parantaa keskittymiskykyä. Pianolla pääsee pitkälle!

-Opettaja