Opetus

Tietoa opiskelusta

Opiskelun tavoitteena on, että oppilas hankkii instrumentaaliset perusvalmiudet pääinstrumentissa ja perehtyy oman instrumenttinsa keskeiseen ohjelmistoon.

Opetuksessa tutustutaan monipuolisesti musiikin eri lajeihin klassisesta kevyempään musiikkiin. Painotuksia tehdään oppilaan vahvuuksien ja kiinnostuksen mukaan.

Yhteismusisointiin ryhdytään heti, kun oppilaan taidot antavat siihen mahdollisuuden. Yhdessä musisoidaan sekä opettajan että toisten oppilaiden kanssa.

Tunnit ovat yksityistunteja, joko 30 tai 45 minuuttia viikossa. Tämän lisäksi on mahdollista osallistua musiikin hahmotusaineisiin (60min/vko, pienryhmä).

Järjestämme lukuvuoden aikana pienimuotoisia ja tunnelmaltaan rentoja oppilaskonsertteja, joihin kaikki oppilaat ovat tervetulleita sekä esiintyjinä että kuuntelijoina. Tavoitteenamme on kehittää oppilaiden ilmaisukykyä ja esiintymistaitoja. Esiintymiset eivät ole pakollisia, mutta kannustamme kaikkia oppilaita säännölliseen esiintymiseen heti opintojen alusta alkaen.

Voit tutustua Paavalin musiikkikoulun opetussuunnitelmaan (PDF) tarkemmin alta.

Muita tietoja

Musiikkikoulun lukuvuosi on 35 opetusviikkoa. Syyslukukaudella on 17 ja kevätlukukaudella 18 opetuskertaa. Lukuvuoden loma-ajat noudattavat Helsingin kaupungin peruskoulujen loma-aikoja.

Lukukausimaksut laskutetaan sähköpostitse syksyllä ja keväällä. Lasku lähetetään alaikäisen oppilaan huoltajan sähköpostiosoitteeseen tai täysi-ikäisen oppilaan omaan sähköpostiosoitteeseen. Laskun voi maksaa kahdessa erässä. Huolehdittehan, että koululla on aktiivisessa käytössä oleva sähköpostiosoite.

Ilmoitathan opettajalle hyvissä ajoin, jos joudut olemaan poissa tunnilta.

Musiikkioppilaitoksissa yleisesti noudatettavien käytäntöjen mukaan oppilaiden poissaoloja (sairaus, lomamatkat, myöhästyminen, unohtaminen) ei korvata oppilaille takaisin.

Opettajan sairauden takia perumat tunnit korvataan oppilaille erikseen sovittuna aikana.

Opintoihin ilmoittaudutaan koko lukuvuodeksi. Mikäli haluat keskeyttää opinnot syyslukukauden jälkeen, ilmoitathan siitä 30.11. mennessä. Lukukausimaksu peritään täysmääräisenä, jos opinnot keskeytetään kesken lukukauden.

poika soittaa ukulelea
naisen käsi pianon koskettimilla